Nigdy w historii nie mieliśmy do dyspozycji tylu form edukacji oraz tak łatwego i stosunkowo taniego dostępu do wiedzy jak dziś. Ma to bezpośredni wpływ na biznes - według danych PARP już 80% pracodawców w Polsce inwestuje w szkolenia i procesy learning & development dla swoich zespołów.
Jak dopasować rozwiązania L&D do indywidualnych potrzeb mężczyzn, kobiet lub osób niebinarnych? O tych ostatnich pisaliśmy już tutaj - dziś przeanalizujemy te dwie pierwsze grupy. Poznaj kluczowe wnioski z ostatniego raportu Nowych Motywacji i Mobile Institute pt. “Kompetencje miękkie i potrzeba ich rozwoju: jak uczą się obecnie pracownicy?”.
Motywatory - co motywuje do rozwoju kobiety, a co mężczyzn?
Większość ankietowanych kobiet i mężczyzn rozumie, że w dzisiejszej, dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości, regularne szkolenia i nieustanny rozwój to ich obowiązek. 59% mężczyzn i 45% kobiet już to wie i dba o to, aby poszerzać swoje horyzonty. Co dodatkowo może motywować pracowników do zaangażowania w edukację w firmie?
W przypadku kobiet pomóc może dedykowana sala na szkolenia w siedzibie firmy (25%), szeroki wybór szkoleń i możliwość ich indywidualnego wyboru (21%) oraz urlop szkoleniowy, który można wykorzystać na zdobywanie nowej wiedzy (18%).
Mężczyźni oczekują od pracodawcy indywidualnych ścieżek rozwoju (23%) i szkoleń wewnętrznych (22%), które sami mogą wybrać (17%).
Powyższe dane pokazują, że kluczem do sukcesu w L&D dla obu płci będzie indywidualne dopasowanie merytoryki do potrzeb i zainteresowań konkretnych pracowników. To trudne i ambitne, jednak możliwe do zrealizowania zadanie dla działów HR i education, choćby za sprawą wewnętrznych marketplace’ów ze szkoleniami otwartymi dla wszystkich członków zespołu i odpowiedniej, elastycznej konstrukcji ścieżek rozwoju kariery w organizacji.
Przeszkody i bariery w edukacji pracowniczek i pracowników
Co staje na przeszkodzie w rozwoju kompetencji miękkich pracowników? Tutaj już różnice są znacznie większe. Kobiety przejęte są firmową “bieżączką” i natłokiem codziennych zadań (24-27%), których nie zrealizują na czas przez poświęcenie całego dnia na edukację (23%) np. na pełnowymiarowe szkolenie stacjonarne. Tego ostatniego problemu nie mają mężczyźni (tylko 7% z nich nie chce poświęcać pełnego dnia roboczego na szkolenie). W ich przypadku większym problemem jest brak motywacji (20%) i nieodpowiednie godziny szkoleń (18%). Te wyniki przekładają się także na długość wdrażanych form rozwojowych w firmach - do tego wrócimy niebawem.
Kilka słów o priorytetach, czyli kluczowe kompetencje miękkie według kobiet i mężczyzn
Ogromne znaczenie dla obu płci ma to, czego się uczymy. Jednak i w tym przypadku mężczyźni i kobiety mają różne preferencje. Panie chcą szkolić się w przywództwie (63%), zarządzaniu stresem (54%), zarządzaniu projektami (52%) i efektywnej sprzedaży (50%). Panowie szukają nowej wiedzy w zakresie współpracy w zespole (56%), zarządzania czasem (52%), a także obsługi klienta i komunikacji interpersonalnej (po 50%).
Czy długość form rozwojowych ma znaczenie z perspektywy płci?
Jak długo chcemy się uczyć jako pracownicy? Kobiety najchętniej biorą udział w szkoleniach, które trwają maksymalnie 1-2 godziny (38% badanych). Mężczyźni lepiej oceniają dłuższe warsztaty, najlepiej powyżej 3 godzin (40% badanych). Widać więc, że warto różnicować długość szkoleń z perspektywy płci.
Co ciekawe, zdecydowana mniejszość, zarówno kobiet (10%), jak i mężczyzn (15%), preferuje krótkie formy nauki - do 30 minut. Wynik jest dość zaskakujący w kontekście rosnącej mody na pigułki wiedzy (ang. knowledge pills), materiały video np. w postaci edukacyjnych filmów, a nawet podcasty, trwające zwykle 15-45 minut). Ich wartość podkreślają również eksperci ds. e-learningu - regularny microlearning jest o 17% bardziej efektywny i o 80% skuteczniej utrzymuje uwagę słuchaczy.
Jak uczyć? Najbardziej efektywne formy rozwojowe według płci
A to właśnie podcasty są dla 53% ankietowanych kobiet najlepszym źródłem wiedzy. Dużą popularnością cieszą się wśród nich także aplikacje rozwojowe (31%), które zdecydowanie wykorzystują metody microlearningowe. Wciąż ważne dla kobiet są także szkolenia stacjonarne (28%). Wszelkie formy video m.in. webinary czy filmy edukacyjne zajęły w tym rankingu ostatnie miejsca.
U mężczyzn dla odmiany wciąż króluje offline. 39% pracowników wskazuje warsztaty stacjonarne jako najbardziej efektywną formę nauki. Kolejne miejsca na podium zajęły podcasty (34%) i apki mobilne (31%). Panowie niechętnie korzystają z mentoringu czy coachingu, a nawet tak popularnych dziś webinarów, na które decyduje się tylko 4% badanych.
Czy rozwój ma płeć? Podsumowanie
Wszystkie powyższe dane z raportu NoweMotywacje.pl i Mobile Institute pokazują, że zdecydowanie tak! Zarówno forma, długość, motywacja, jak i merytoryka szkoleń dla pracowników powinna być dostosowana do dominującej płci w zespole bądź też dobrana indywidualnie, aby maksymalnie wykorzystać zainwestowany czas i budżet rozwojowy. Przy rozwiązaniach indywidualnych warto to wziąć pod uwagę. Przy projektowaniu grupowych programów rozwojowych konieczne jest, aby tworzyć mix form i budować program angażujący dla wszystkich.
Jeśli chcesz poznać więcej szczegółów i danych, pobierz bezpłatnie raport “Kompetencje miękkie i potrzeba ich rozwoju: jak uczą się obecnie pracownicy?” już teraz i z nową wiedzą zaprojektuj ścieżki edukacyjne w odświeżonej formule w Twojej firmie.
Link do strony artykułu: https://wp.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/czy-rozwoj-ma-plec-sposoby-uczenia-sie-pracownikow-a-roznice-miedzyplciowe